Jump to content

T4icho'yla Beyzbol 101. (Temel Beyzbol)


T4icho
 Share

Recommended Posts

   Arkadaşlar öncelikle uzun zamandır takip ettiğim Türkanime sitesinin forumuna yeni yeni adapte olmaya başladığımı belirtmek istiyorum. Bazı arkadaşların isteği üzerine beyzbol konulu animelerde genelde çevirildiği zaman mantıksız olduğunu düşündüğüm bilgileri ve genel bilgileri açıklamak istedim.

           

Genel bilgilere gelirsek:

 

  

 

Ekipmanlar:

 

  Glove: Eldiven

  Helmet: Kask

  Cap: Şapka

  Doughnut: Ağırlık Halkası, Vurucuların vuruş sırası gelmeden sopalarına takıp vuruş simülasyonu yaptıkları aletlerdir. Yegane amaç ise vuruş sırasında sopanın ağırlığını daha aza indirgeyip sopayı sallamayı daha kolay hale getirmektir.

  Bat: Sopa

  Ball: Top (Yok artık diyenleri görüyorum gibi)

  Mitt: Tutucuların eldivenlerine verilen özel bir tabir.

  

 

Oyuncu Pozisyonları:

  

   Lead-off Hitter: Takımın 1. vurucusu için kullanılan genel tabirdir. Hızlı ayaklara ve iyi reflekslere sahip olan oyunculardır.

   Clean-up: Major league beyzbolda bu terim sadece 4. vurucu için kullanılsa da Japonya gibi ülkelerde 3. 4. ve 5. vurucular için de kullanılıyor. Clean-up isminden anlaşıldığı üzere koşucuları başlangıç kalesine ulaştırmayı amaçlayan oyunculardır.

   Catcher: Tutucu

   Shortstop: Kısatopçu, Genelde iç saha savunmasına düşen topları yakalayan oyunculardır.

   1. Base: 1. kale oyuncuları, bu oyuncular içinse önemli olan esnekliktir. 

   2. Base: 2. kale oyuncusu.

   3. Base: 3. kale oyuncusu.

   Pitcher: Atıcı

   Pinch Hitter: Türkçeye çevirildiğinde zor zaman vurucusu vb. tarzı saçma sapan bir anlama gelen bu tabir ise genelde yedek kulübesinde bekleyen ve sadece vuruş yapmak için oyuna alan oyuncuları kapsıyor. Bu vurucular özellikle takımın güç duruma düştüğü anlarda oyuna alınıyor.

   Fielder: Beyzbol sahasında, 1. 2. ve 3. kalelerin dış bölgesinde kalan alanları savunmak amacı güden oyuncular.

   Left Fielder: Sol kanat oyuncusu

   Center Fielder: Orta saha oyuncusu

   Right Fielder: Sağ kanat oyuncusu

   Closer: Genelde son 2 devrede oyuna alınan atıcılardır. Bu atıcılar belirli düzeyin üstündedir ve vurucuları oyun dışı bırakma konusunda etkilidirler.(Bkz: Cincinnati reds takımından Aroldis Chapman, saatte 165 km'ye ulaşabilen bir fastball'ı vardır.)

   Starting Pitcher: Oyuna başlayan atıcılardır.

   Relief Pitcher: İlk atıcıdan sonra oyuna giren atıcılardır.

   Battery: Atıcı-Tutucu ikilisine verilen tabir.

 

Vuruş Şekilleri:

  Home-run: Sayı turu. Vurucunun topu saha sınırları dışına göndermesi durumudur. (2 büyük sarı direk ile belirlenen dış saha sınırları.)

  Bunt: Hafif vuruş.

  Squeeze Play : 3. kalenin dolu olduğu durumlarda, koşucuyu başlangıç kalesine ulaştırmak için yapılan bunt(Hafif vuruş) oyunudur.

  Sacrifice bunt: Genellikle 3. kale oyuncusuna doğru, kalede koşucu varken yapılan bunt(hafif vuruş) hareketidir. Bunt'ı yapan oyuncu oyun dışı kalırken, kalede ki koşucu genellikle bir sonraki kaleye ulaşır.

  Push bunt: 1. Kaleyi hedeflemek için 1. kale oyuncusuna doğru yapılan Bunt'tır. Genelde 1. vurucuların(Lead-off) yaptığı bu vuruş tarzı, oyuncunun ne kadar hızlı olduğuyla doğru orantılı bir başarı grafiği çizer.

 Pop-fly: Vurucunun topu havaya uçurmasıdır. Genelde vurucu oyun dışı kalır.

 Grand Slam: Bütün kaleler doluyken yapılan Sayı turu(Home-run)'dır.

 Walk-off(Sayonara) Home-run: Son anda maçı döndüren sayı turu'dur.

 Hit and Run: Vurucunun koşucuyu bir sonraki kaleye ulaştırma amacıyla yaptığı vuruş şeklidir.

 Foul: Faul( Oyun sınırları dışına yapılan vuruştur ve 1 ıska yerine geçer. Ancak durum 2 ıska olduktan sonra faul vuruşları ıska sayısını arttırmaz.)

 

  

 

Maç İçeriği:

 

  Batter: Vurucu

  Strike: Iska

  Strikeout: 3 ıska sonunda vurucunun oyun dışı kalması.

  Run: Sayı( Koşucuların başlangıç kalesine ulaşması)

  Time: Mola.

  Home plate : Başlangıç kalesi , animelerde genelde sadece Home olarak kullanılıyor.

  Mound: Tümsek, atıcının atış yaptığı bölge

  Inning: Devre

  Call-game: Lise ve daha alt seviye beyzbolda 7. devre sonunda farkın 7 veya daha üstü olduğu durumlarda maçın bitirilmesidir. Diğer kullanıldığı anlam ise, maçların çeşitli sebeplerden dolayı iptal edilmesidir.

  Safe: İçeride.

  Batting Line-up: Vuruş sırası

  Play Ball: Hakemin maçın başlaması için verdiği direktif.

  Strike Zone: Iska bölgesi

  Ball: Hata( Atışın ıska bölgesi dışında olması durumudur.)

  Dead-Ball: Vurucunun atış tarafından isabet alması durumudur. Vurucu 1. kaleye yürür.

  4 Ball: 4 hata topu. Vurucu 1. kaleye yürür.

  Perfect Game: Atıcının, vuruş, sayı ve yürüyüş vermeden bütün oyun boyunca atış yapması durumudur. Çok nadir gerçekleşen bir durum olmakla beraber 135 yılı aşan Amerikan Beyzbol ligi tarihinde 21 kere başarılabilmiş bir durumdur.

  No Hit- No Run: Atıcının vuruş ve sayı vermeden oyunu tamamlamasıdır.

  Balk: Kasıtlı yapılan oyun dışı hareketlerin yanında,  atıcının atış yaparken topu elinden düşürmesi durumudur. Koşucular ve vurucu 1 kale ilerler.

  Double Play: 2'Li oyun. 1 atışta 2 oyun dışı yapılan durumdur.

  Wind-up: Atıcının atış yaparken gerilme hareketine verilen tabir.

  ERA(Earned Run Average):Atıcının karşı takıma verdiği sayı ortalamasıdır. 

  RBI(Run Batted In):Vurucunun koşucuyu başlangıç kalesine ulaştırması anlamına gelir.

  Extra Inning: Uzatma Devreleri.

  Bullpen: Atıcıların ısınma yaptığı alana verilen isim.

  Catcher's Box: Tutucunun bulunduğu bölgeye verilen tabir.

  Infield: İç Saha

  Outfield: Dış saha

  

 

Atış Çeşitleri:

  

  Fastball: Hızlı top. Beyzbol'da en yaygın olarak kullanılan bu atış, en hızlı atış olarak bilinir. Ortalama 150-160 arasında bir hıza sahip olan bu atışta anahtar nokta kontroldür.

  Change-up: Bu atış biçimi hızlı topa(Fastball) benzediği için genelde Hızlı toptan sonra kullanılır. Atış tarzı fastball(Hızlı top)'un aynısıdır ancak hız olarak 12-20 km daha yavaştır. Genelde vurucuların zamanlamasını aksatmak için kullanılır.

  Breaking Ball: Rotası ve tarzı hızlı toptan farklı olan atışlara verilen genel isimdir. (Curve ve Slider bu gruba dahildir.)

  Curve-ball: Tutucu eldivenine giderken dikey ve derin bir kavis çizen atış şeklidir.

  Slider: Yatay'da falso alarak ilerleyen bir atıştır. Curve-ball'dan hızlı, Fastball'dan yavaştır.

  Knuckle-Ball: Tutucu eldivenine doğru giderken zik-zak hareketi yapıyormuş görünümü veren atış şeklidir. Çok yaygın olmasada etkili bir atış biçimidir.

  Forkball: Vurucunun hemen önünde ani bir alçalma hareketi yapan atış şeklidir.

  Gyro-ball: Hızlı toptan daha az spin(dönüş) sayısına sahip olduğu için gözlemleyip vurulması daha zor bir atıştır. Japon beyzbol oyuncuları arasında yaygındır.

  Cutter:Vuruş bölgesine girdiği anda rastgele yön değiştiren hızlı top atışıdır.

  Four-Seam Fastball: Hızlı top(Fastball) türevidir.Atış yapıldıktan sonra topun yükselen bir grafik çizerek tutucunun eldivenine gittiği atış şeklidir. Çoğu söyleme göre bir atıcının fırlatabileceği en zor atıştır. 

 

 

MAJOR LEAGUE BASEBALL

 

 Evet arkadaşlar, yakın bir zamanda Major animesinin 4. sezonunun'da çevirilerine başlayacağım için burada biraz bilgi vermek istedim tekrardan.

Animemiz Amerikan Beyzbol liglerinde geçeceği için bu ligler hakkında bilgi vermek istiyorum.

MAJOR's:En üstteki amerikan ligi.

MINOR's:Major liginin altındaki liglere verilen genel tabir.

Triple A(AAA):Major liginin hemen altında bulunan triple A , genelde Majorlara her an yükselebilecek kalitede oyuncuların bulunduğu ligdir. 

Double A(AA):Triple A 'in altında bulunan lig

Single A(A):Double A'den bir düşük seviyede bulunan lig

Rookie:En düşük profesyonel Amerikan beyzbol ligidir.

 

 

Major League Playoffs

 

Evet arkadaşlar, major ligide, amerikada ki basketbol ligi gibi playoff serileri sonucu şampiyonu belirliyor. Bu playofflar biraz komplike olsa da anlatmaya çalışacağım.

Öncelikle Major lig, 2 'ye ayrılmış takımların oluşturduğu bir oluşumdur. Amerikan ve National(Ulusal) liglerin oluşturduğu bu büyük ligin playoff serilerine sezon sonrası(Post-season) da deniyor. Lakin, animemiz 2008-2009 lu yıllarda geçtiği için, kurallar bu zaman göre değişiklik gösterebiliyor.

1994-2011 Dönemi: Amerikan ve Ulusal liglerin içerisinde, Merkez(Central), Eastern(Doğu Takımı), Western(Batı Takımı) gruplarından playofflara seçim yapılıyor.Bu alt 3 grubun kazananları bir üst tura çıkıyor ki buna Division Series diyoruz. 3 takımın yanında, ligde bu takımlardan sonra en çok maç kazanmış bir 4. takım seçiliyor ve Division Serimiz başlamış oluyor. Genel durumda en çok maç kazanan takım, 4. seçilen (ki buna wild-cart diyoruz) takımla eşleşirken, diğer takımlarda kendi aralarında maç yapıyor(5 maçlık bir seri). Division Serilerini kazanan takımlar, Lig şampiyonluğu için bir seri maç daha yapıyor ve Lig şampiyonumuz belirleniyor.

  2 Ayrı Ligimiz olduğunu belirtmiştim. Yukarıdaki division-lig sistemi 2 üst ligde de uygulanıyor(Amerikan ve Ulusal ligler) ve bu liglerin şampiyonları best of 7 (7 oyunluk) bir maç serisi yapmak adına World Series'e yükselmiş bulunuyor.

 

 

  

 

Bazı temel bilgileri öğrendik. Artık beyzbolu daha orijinal tadında takip edebilirsiniz. 

  

  

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.